کارت پستال چیست ؟

کارتهای مصور یا دارای تصویر که بمنظور ارسال پیامهای کوتاه تبریک در ایام و مناسبتهای مختلف چاپ و مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرد. بیش از یکصد سال از چاپ اولین کارت پستال ها در کشورمان می گذرد و عموم مردم همواره احساسات و پیامهای خود را با استفاده از تصاویر و مناظر زیبای طبیعی ، آثار وابنیه های تاریخی ، باغات ، بناها و بافت های نوین شهری ، روستایی و گردشگری و... برای دوستان خود ابراز داشته و این ارتباط عاطفی و فرهنگی را سینه به سینه پاس داشته اند .

   کارتهای پستی علاوه بر ایجاد ارتباط نوشتاری کوتاه و حفظ مکاتبات سنتی و عرض حال شخصی افراد، نقش موثری را در معرفی مکانهای گردشگری ، آثار تاریخی و بناهای مدرن ایفا نموده و مخاطبین خود را از فرهنگ و تمدنهای مادی و معنوی ملتها برخوردار می نماید . 

   امروزه توریست ها و گردشگران بیش از سایر افراد جامعه از برای ایجاد ارتباط با دوستان و آشنایان خود و یا ثبت خاطرات شخصی و جهانگردی از این شیوه ارتباطی _ سنتی استفاده می نمایند و درهر سفرجدید، کارت پستال هایی با تصاویر همان مکان تهیه و به خانواده های خود از شهری به شهری دیگر ارسال می نمایند.

   کارت پستالهای قدیمی ، عکس ها واسناد معتبر و مطمئنی از صفحات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی دیار خاموشان وفرو هشته درگذرگاه زمان بشمار می روند که پیام های تاریخی را از گذشته های دور بر دوش خود حمل کرده و به نسلهای جدید منتقل می نمایند و همواره بعنوان یکی از از ابزار و اسناد گویا توجه پژوهشگران و مورخان را در انعکاس احوالات جوامع قدیم وامکانات برخودارمردمان نه چندان دور را بخود جلب نموده است . 

فرهنگ نامه دهخدا عبارت "کارت پستال" را  ماخوذ از زبان فرانسه و به معنی برگ مقوایی کوچکی می داند که روی آن چیزی نویسند و به مقصد بفرستند. همچنین می فرماید کارت پستال  کارتی است که یک طرف آن مصور و طرف دیگر آن برای نوشتن مطالب و عرض حال شخصی است.

اولین کارت پستال در ایران توسط درباریان قاجار و یا افرادیکه بخارج از کشور سفر کرده بودند برای دوستان و نزدیکان خویش فرستادندمورد استفاده قرار گرفت و اکنون بیش از یکصد سال از چاپ اولین کارت پستالهای ایران میگذرد که در بین حاکمان قاجار و خانواده های آنها بصورت محدود و خصوصی رایج گردید بدون تردید با اختراع دوربین های عکاسی ، گسترش مسافرتها و توسعه و رشد انواع سرویسهای پستی بین کشورها در جابجایی مرسولات پستی ، استفاده از کارت پستال برای ثبت خاطرات افراد بویژه جهانگردان و توریستها در همه کشورهای جهان رایج گردید.                                نویسنده : فریدون مزدکی